Zrušení letenek během koronaviru

Na co máte nárok při zrušení letenek v době pandemii koronaviru COVID-19? Co když můj let není zrušen, ale nemůžu nebo nechci letět? Zkusíme odpovědět na nejčastější dotazy, které nám přicházejí na všech komunikačních kanálech.

V první řadě si ale vysvětlíme aktuální podmínky leteckých dopravců.

Pokud váš let byl zrušen, máte právo na refund celé částky za letenky (toto platí i mimo mimořádnou situaci pandemie koronaviru). (Otázku jestli se na tohle vztahuje nařízení o kompenzacích EU 261/2004 doufám že nikdo nemyslí vážně a odpověď je NE, protože je to vyšší moc!)

Zde naleznete legislativu, kterou Evropská komise aktualizovala 18. března 2020

Platí pro aerolinky z EU a odlétající z EU. Níže najdete vlastní překlad těch nejdůležitějších částí.

2.2  Situace, kdy cestující nemohou cestovat nebo chtějí cestu zrušit

Nařízení EU o právech cestujících nezmiňují situace, kdy cestující cestovat nemohou nebo chtějí cestu zrušit z vlastní iniciativy. Zda cestující má či nemá nárok na finanční odškodnění, závisí na typu jízdenky či letenky (vratná, s možností změny rezervace), jak je uvedeno ve všeobecných smluvních podmínkách dopravce.

Zdá se, že mnozí dopravci začali nabízet vouchery právě těm cestujícím, kteří již nechtějí (či nejsou oprávněni) cestovat v důsledku propuknutí viru Covid-19. Cestující mohou tyto poukazy využít na cestu se stejným dopravcem v rámci časové lhůty stanovené dopravcem.

Tento případ je ovšem třeba odlišit od situace, kdy samotný dopravce cestu zruší a nabízí pouze poukaz namísto možnosti mezi vrácením peněz a přesměrováním letu. Nabídka voucheru dopravcem však neovlivňuje fakt, že cestující má stále právo zvolit možnost refundace namísto poukazu.

3.2 Právo na navrácení peněz nebo přesměrování letu

V případě, že je let zrušen aerolinkou (nehledě na příčinu), Článek 5 zavazuje operujícího leteckého dopravce, aby cestujícím nabídl vybrat si z následujících možností:

  1. navrácení peněz
  2. přesměrování letu při nejbližší příležitosti
  3. přesměrování letu v pozdějším termínu dle možností cestujícího

Co se týče finančního odškodnění, v případě, že si cestující rezervuje odlet i přílet zvlášť a příslušný odlet je zrušen, cestující má nárok pouze na refundaci zrušeného letu, v tomto případě letu odchozího.

Jestliže jsou však oba lety – odlet i přílet – součástí stejné rezervace, a to i v případě že se operující letecký dopravce liší, cestujícím by měly být nabídnuty dvě možnosti, pokud je příslušný odlet zrušen: vrácení peněz za obě letenky (oba lety) nebo přesměrování na jiný let v náhradě za zrušený odlet.

Pokud se bude jednat o lety mimo EU s cizí aerolinkou. Je třeba zkontrolovat přepravní podmínky. Nákupem letenek stvrzujete, že s těmito přepravními podmínkami souhlasíte. Takže většinou když chcete řešit nějaký problém, tak vás aerolinka pošle do háje, že jste souhlasili s přepravními podmínkami. Takže jste souhlasili s tím, že když lety budou zrušeny, tak máte nárok na vrácení peněz a ne voucheru.

Ukázaky přepravních podmínek:
Podmínky WizzAir

Wizz Air přepravní podmínky

Qatar Airways podmínky

Qatar Airways přepravní podmínky

Aktuální situace u různých aerolinek pro nezrušené lety

Pokud váš let nebyl zrušen, tak aktuální situace trošku mění restrikce pro takové letenky(platí i pro nejlevnější tarify). Co letecké společnosti nabízejí?

  • většina dopravců vám nabídne převystavení na jiné datum zdarma bez poplatku (u některých společností, hlavně lowcostů, je třeba akorát uhradit rozdíl v ceně starých a nových letenek)
  • občas se můžete také setkat se změnou destinace zdarma
  • další nabídkou je voucher v hodnotě zrušených letenek (lze využíti jen u konkrétní letecké společnosti a její partnerů)
  • v některých případech si také můžete nechat převystavit letenky na tzv. otevřené letenky (tzn. že nevíte ještě datum na které chcete změnit termíny a můžete to změnit až se situace uklidní)

Kde se dozvím, že takovou možnost má společnost nabízí? Některé letecké společnosti naleznete v našem článku Koronavirus – Komplikace při cestováníPokud tam nenaleznete vaší společnost, tak nezoufejte a jděte přímo na web stránku vašeho dopravce, kde jistě podmínky najdete. Na hlavní stránce hledejte pruh kde bude něco jako COVID-19 (viz. příklad obrázek níže).

Příklad kde hledat

A teď přicházejí problémy. Nevim kdo to vymyslel nebo jestli se začala psát nějaká nová pravidla, ale některé letecké společnosti(prodejci-co Letuška?) se začaly cukat a nechtějí vracet peníze za zrušené letenky a samozřejmě tvrdí že je k dispozici pouze převystavení na jiné datum nebo vystavení voucheru. Pokud let byl zrušen, máte nárok na refund v peněžní podobě. Jak to udělat? Těžko říct. Trvat na svým, poslat jim odkazy že máte nárok na refund, dělat si důkazy komunikace a třeba to pak zkusit řešit přes chargeback. Reklamace bankovní transakce za nedodání zaplacené služby. Je třeba k tomu napsat dopis a sepsat podrobnosti a přidat důkazy.

TIP: Pokud váš let není zrušen a je v nějaké blízké době, nevíte na kdy změnit datum, tak můžete vyčkávat, protože ten let bude pravděpodobně zrušen a pak můžete požádat o refund částky za letenky.

Časté otázky:

Mám zrušený let tam, ale ne zpět, dostanu zpět peníze pouze za letenku tam?

Pokud letenka byla koupena jako zpáteční, je to pod jendím rezervačním kodem, tak let zpět také propadá a máte nárok na celou částku.

Source: https://ec.europa.eu/

Mám zakoupené letenky s Emirates,KLM, atd, ale letenky jsem kupoval/a u prodejce letenek(expedia,mytrip)?

Můžete se zkusit přihlásit s vašim PNR kodem na stránkách dopravce, jestli tam nemáte možnost změny/refundu, pokud ne, tak je nutné změny řešit u prodejce, u kterého jste letenky zakoupili.

Mám zrušenou letenku u Ryanairu, ale nejde mi požádat ve správě rezervace o refund. Přišel mi i email o zrušení a ve správě rezervace tlačítko nefunguje. Co mám dělat?

Pokud máte čas tak počkat, občas se to u nějakých rezervací uvolní. Pokud na to spěcháte, tak je třeba kontaktovat Ryanair. Přes chat: Chat Bot (stačí napsat chat with agent – přepojí vás to na živého člověka). Snažte se nezatěžovat chat s letenkami třeba za měsíc, ale řešte jen aktuální případy.

Vím že mám právo za zrušený let na refund peněž a ne voucheru. Co mám dělat?

Těžký na tuhle otázku odpověděť protože si nechci hrát s vašima penězma. Ale osobně bych se nenechal a využil všechny komunikační kanály. Obeslal oficiální email s mýma právama a vysvětlením situace. Dělal si důkazy, tzn. kopie celé komunikace, letenek, zrušených letenek. Pokud by se to nevyřešilo, tak bych to poté řešil u banky jako chargeback za nedodání zaplacené služby.

Budeme aktualizovat postupně.


Nevim jestli tu úplně řešit pochybného prodejce letenek Kiwi.com, který už nyní dluží za zrušené letenky velkému počtu lidí. Ale aspoň něco k tomu napíšeme. Úplně na začátku, když začínala první zrušení, tak tento „prodejce“ byl schopnej za zrušené letenky vrátit pouze jednu čtvrtinu celé částky. Další den přišel s tím, že pokud si člověk nevybere voucher, tak vrácení částky za zrušené letenky bude sice řešit, ale za jejich poplatek, který si k tomu přirazí. Poslední zprávy hovoří o tom, že chystá nějaký systém, kde si člověk bude moci vyřídit s aerolinkou sám a zdarma. Ale super je, že tahle služba je ve stavu vývoje.

Likes:
5 2
Views:
2363
Article Categories:
Magazin