Věrnostní programy nebo také Frequent flyer program

Nejprve si zopakujeme, co to vůbec věrnostní program je. Věrnostní program je marketingový nástroj, který má za úkol docílit větší věrnosti zákazníků. Je to program pro zákazníky, který umožňuje cestujícím sbírat míle a ty míle potom přeměňovat na “bezplatné” odměny.

Trocha historie: Mezi úplně prvními kdo přišel s nápadem věrnostních programů, je společnost American Airlines, která svůj věrností program(FFP) představila už v roce 1981.

Tak mě ještě napadla taková zajímavost, jestli už jste viděli film Lítám v tom/Up in the Air, tak Vám možná věrnostní/mílové programy nebudou tak cizí 🙂 Určitě si ještě pamatujete scénu (v traileru v čase 1:07) jak se George Clooney přehazoval s Verou Farmiga, kdo má lepší status a kde.

Trailer v aj zde:

Odkaz na film na CSFD, pokud jste ještě neviděli, určitě mrkněte.

Ale proč o FFP vůbec píšu. Všude na internetu čtu, že FFP je určen zákazníkům kteří létají pravidelně, ale tohle tvrzení je podle mě blbost a určitě se mnou bude souhlasit více lidí.

Zkusím zde napsat klady, které Vám přinese registrace do věrnostního programu dané letecké společnosti (zápory neexistují)

Ještě upozornění – registrace do FFP je ZDARMA!!

  • Už jen založením FFP získáváte jednu výhodu – Pokud bude let tzv. overbooking v Y, většinou se hledají pasažéři s nejvyšším statusem u dané společnosti, kteří budou následně upgradováni do Business nebo First Class, aby se uvolnilo místo v economy. Samozřejmě první na řadu jdou nejvyšší statusy, ale i ten nejzákladnější status Vás může posunout. Většina cestujících ve vašem letadle, nebude ani vědět co to ten FFP je 😉

Proč si třeba založit zdarma Frequent Flyer Program Flying Blue u KLM: Pokud poletíte s touto společností ne evropské lince a nebudete mít žádný návazný dálkový let, tak KLM má zdarma jen příruční zavazadlo do 12 kg, za odbavené zavazadlo si musíte zaplatit. Ale pokud se stanete členem Flying Blue, tak získáte ihned status Ivory a už tím, že jste držitelem tohoto statusu, získáváte 50 % slevu na odbavené zavazadlo.

kl

kl1

  • Sbírání mílí – I když tak často necestujete, časem si klidně můžete našetřit na nějakej ten krátkej přískok (po Evropě asi moc ne, ale po Americe v klidu. Ukázka bude následovat někde v článku).
  • Možnost získání lepšího statusu – Tady u toho se sváteční cestovatelé nemusí zastavovat, je to spíše už pro ty co létají pravidelně. Letecké společnosti nabízejí více statusů, při registraci získáváte ten nejzákladnější a pak dále podle nalétaných mil a proletěných segmentů můžete získávat ty vyšší, jako bronzový, stříbrný, zlatý, diamantový, platinový, každá společnost to má různě pojmenované. Samozřejmě, čím vyšší status, tím více získáváte výhod.

   Vezmeme si například FFP British Airways, který se nazývá Executive Club: Po základním statusu, který se nazývá Blue, můžete získat status Bronze. Zde už máte nějaké výhody, není to nic extra, ale například jako člen statusu Bronze máte právo využít odbavení u check-inu pro Business třídu, využít přednostního nástupu na palubu letadla a tak dále. Dalším stupněm je status Silver, zde už jsou ty výhody o hodně lepší, například. vstupy do salonků, extra zavazadlo a tak dále.


V další části si řekneme, jak vůbec takové sbírání mil probíhá. Existuje více způsobů, jak sbírat míle do vašeho FFP. Pár si jich tu vyjmenujeme, ale podrobněji se zaměříme pouze na míle za létání.

  • Hlavní možností jak sbírat míle, je sbírat míle za létání
  • Sbírání mil za pronajmutí auta v autopůjčovně (Pokud umíte anglicky. zajímá vás tato forma sběru mílí, tohle si musíte určitě přečíst!!)
  • Další možnost je pořídit si konkrétní kreditní kartu od určitých bankovních ústavů, kde za protáčené peníze dostáváte míle. U nás může být příkladem kreditní karta od Citi Bank, která spolupracuje s FFP ČSA OK Plus.
  • Míle můžete sbírat i za hotelové rezervace, různé hotelové řetězce, nabízejí připisování mílí do různých FFP
  • Míle se dali pořídit také za nákup pudinků. David Phillips, známý také jako The Pudding Guy, za nákup 12.150 balení pudinků získal neuvěřitelných 1.253.000 mílí. Celý příběh jak se to stalo si můžete přečíst zde.
  • Dále můžete sbírat míle za odběr newsletteru na email (a vydělat si tak ZADARMO na letenku po USA, více zde)
  • a další jako nákup mil v akcích atd

Jak probíhá sběr mil za lety:

Asi si nejprve musíme říct, ze existují tzv. Alliance, které sdružují různé letecké společnosti. Momentálně existují tři Alliance – Oneworld (OW), Star Alliance(*A) a SkyTeam(ST). Vyjmenovávat si letecké společnosti a v jaké allianci jsou si tu nebudeme, to si můžete zjistit na těchto odkazech:

Oneworld Star Alliance Sky Team

Míle se dají sbírat v rámci aliance. Vysvětlíme si to zase na příkladu. Sbíráte míle do programu Executive Club od British Airways (patří do alliance OW) a letíte s leteckou společností Finnair (také patří do alliance OW), ale už nemůžete sbírat míle do Executive Club pokud byste letěli například se společností ČSA z alliance SkyTeam.

Dále míle můžete sbírat s dalšími leteckými partnery konkretní letecké společnosti, například do Executive Club od BA, můžete sbírat míle i za lety s Aer Lingus, Alaska Airlines a Meridiana.

Bohužel aby to sbírání mil nebylo tak jednoduchý, tak nám do toho budou zasahovat rezervační třídy. Asi všichni znáte cestovní třídy Y-Economy Class, Y+ Economy premium, C-Business Class a F-First Class. Jenže pak ještě existují rezervační třídy, které jsou taky označeny písmenky (každá rezervační třída má jiné podmínky/restrikce). Například u BA jsou v Economy Class rezervační třídy (A,G,N,O,Q,Y,B,,…), Business Class zase (J,C,D,..).

Většinou za každou rezervační třídu, dostanete jiný počet milí do vašeho frequent flyer programu (čím méně restrikcí, tím lepší rezervační třída a tím taky více získaných mil, bohužel také je to vykoupené vyšší cenou).

Jak zjistit rezervační třídu je složitější, někdy náhled nabízí rovnou prodejce, někdy se jí dozvíte při prohlížení letenek přes stránky dopravce, nebo ne e-ticktetu co dostanete od prodejce atd.

třída

Pomocníkem při rozhodování kam si nechat zapsat míle, by vám měla pomoct stránka Where to Credit

where

Ale ještě jsme neskončili, počet získaných mil neurčuje jen rezervační třída, ale také Váš status. Takže například pokud máte zlatý status u Alitalie a necháte si připsat lety s Alitalií tam, tak dostanete bonus k základním mílím navíc, viz obrázek.

bonus


A konečně se dostáváme k tomu, k čemu nám jsou vůbec ty nasbírané míle.

Expirace mil: Ale ještě než se k tomu dostaneme, tak by stálo za zmínku, že každý FFP má jinou expiraci mil. Pokud budete například sbírat míle od ČSA na FFP OK Plus, tak vaše míle expirují po 3 letech od data získání, oproti tomu FFP Delta SkyMiles od letecké společnosti Delta Airlines nabízí sbírání mílí, které nikdy neexspirují.

  • Určitě prvním způsobem jak utratit míle je, nechat si vystavit bonusovou letenku (ale ne všechny bonusové letenky se vyplatí). Vystavení bonusové letenky vypadá asi nějak takto –

nik

Proč například sbírat míle do FFP British Airways, kvůli levným bonusovkám na vnitrostátních letech v USA. Například za jednosměrný let Londýn(LHR) – Los Angles(LAX) v třídě M, je to 5.442 mil.

mq

Už jenom za tyhle míle si můžete pořídit například letenku New York(LAG) – Boston(BOS) za 4.500 mil + doplatek 140 Kč

av

Při vystavování bonusové letenky zaplatíte za bonusovou letenku určitý počet mil a + doplatíte poplatky/taxy(některé společnosti nabízejí zaplatit poplatky/taxy mílemi), a tady je to důležité. Některé bonusové letenky se vůbec nevyplatí a některé právě naopak.

Příkladem špatného využití mil je například rezervace bonusové letenky Praha(PRG) – Amsterdam(AMS) – Praha(PRG) za kterou zaplatíte 25.000 mil + na poplatcích to bude ještě nějakých 3.000 Kč.

Příklad dobrého využití je už staršího data, takže už tahle možnost nelze využít, ale ještě tak 1-2 roky zpátky, se dala vystavit bonusová letenka za OK Plus míle na Havaj. Cena letenek byla 50.000 mil + cca. 1.500 Kč na poplatcích.

  • Další možností jak využít míle je třeba upgrade do vyšší cestovní třídy
  • Rezervace hotelu u partnerů
  • Nákup za míle z palubního prodeje
  • Voucher na vstup do salonku
  • Půjčení auta
  • A plno dalších věcí co za míle pořídíte

Založení rodinného účtu a sbírání mil dohromady: Pár leteckých společností nabízí založení rodinného účtu, kam můžete s několika členy sbírat míle dohromady. Mezi tyto letecké společnosti patří například British Airways (Household account) nebo Etihad Airways (Family membership). Funguje to tak, že jeden člověk si vytvoří FFP a ten poté označí jako hlavní, kam pak přidá ostatní členy. A teď jak to funguje v praxi. Předem chci říct, že tenhle tip tak trošku odporuje podmínkám letecké společnosti, ale nejsem jedinej kdo to využívá a nic se nestalo (Takže to berte na vlastní riziko).

I když se to jmenuje rodinný účet, tak klidně si do vašeho FFP můžete přidat jakoukoliv cizí osobu, která někam letí a míle vám chce darovat. Například u Etihadu je v podmínkách které musíte zaškrtnout, že můžete být vyzvání, abyste doložili nějakej důkaz, že jste přibuzný. Ale nikde jsem ještě neviděl, že by to po někom chtěli. Zvlášť když mají ve výběru, že si tam můžete přidat snad i rodinou chůvu. Tímhle způsobem si můžete nasbírat docela dost mílí, teda pokud znáte několik lidí, co míle nesbírají a darují Vám je.


S tímto tématem také souvisí takzvaný StatusMatch. To znamená, že pokud už vlastníte nějaký status u nějaké letecké společnosti, tak ho můžete “vymatchovat” u jiné letecké společnosti, která tuto akci nabízí. Tímhle způsobem si můžete na nějakých pár let udržet statusy a tím čerpat výhody a vstupy do salonků (tohle téma si ještě probereme níže.) Příkladem může být nedávno nabízený StatusMatch od Alitalie. Vzhledem k tomu, že Alitalie je členem SkyTeam, tak bylo potřeba vlastnit některý vyšší status leteckých společností z alliancí OneWorld, *A a nebo i některých společností jako Emirates Gold atd. V hodně případech nelze matchovat statusy mezi jednotlivými partnery jedné alliance.

statut

Příklady StatusMatchů zde


Tak to je ve zkratce tak nějak vše, určitě budu časem aktualizovat a přidávat další tipy, výjimky kterých je plno atd. Vůbec se v tom nevyznám, takže mě za to nekamenujte 😀

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial