Rozhovor s českou letuškou pracující u čínské společnosti Hainan Airlines

Sdílej s přáteli
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Tak je to konečně tady. První rozhovor s letuškou na stránce happyfly.cz. A nemusíte mít obavy, nebude to ohraný rozhovor s letuškou Emirates, kterých je po internetu stovky. Níže uvedený rozhovor je s letuškou Irys, která létá pro čínskou leteckou společnost Hainan Airlines.

A dovolím si i tvrdit, že možná s úplně první českou letuškou, která začala pracovat pro čínskou leteckou společnost.

Ahoj. Na úvod určitě hned zajímavá otázka, proč zrovna čínská letecká společnost Hainan Airlines? Pokaždé když někde vyjde rozhovor s letuškou, je to na 99% ze společnosti Emirates.

Ahoj! Bylo to jednoduchý, v létě 2015 jsem se dozvěděla, že Hainan chystá na konec září výběrové řízení a také se bude otevírat linka Praha-Peking. V tu dobu jsem létala sezonu pro Travel Service a chtěla jsem společnost, kde budu mít smlouvu na delší dobu a také se dostanu dál od domova, budu mít možnosti více si užít destinace společnosti apod., nelétat jen “na otočku”. Samozřejmě jsem si chtěla i touto prací našetřit nějaké peníze do budoucna. Mrkla jsem na internet, hledala info o společnosti, ale moc toho v tu dobu nebylo. Společnost nabírala cizince teprve chvilku, jinak to bylo na 100% čínské posádky. I tak jsem si ale řekla, proč ne? A šla jsem to zkusit. A ono to vyšlo 🙂 samozřejmě jsem zkusila i Emirates. Dostala jsem se 2x do final interview, ale pak mi přišel mail, že jsem nebyla úspěšná. Třeba by to na 3. pokus vyšlo, ale vlastně jsem i nyní moc ráda, že jsem, kde jsem.

Můžeš nám ve zkratce popsat průběh tvého kurzu? Lišily se nějak požadavky této společnosti od jiných?

Kurz trval od poloviny května 2016 celkem 3 měsíce, Boeing 737 + Airbus 330, včetně business class servisu. Samozřejmě jsme měli i pár hodin čínštiny (nutné pro bezpečnostní povely, servis, instruování nouzového východu apod.), zdravovědu, zacházení s nebezpečnými předměty a výbušninami, oheň na palubě atd. Na simulátoru jsme si zkusili mnoho případů evakuace, jeden den jsme strávili v bazénu a trénovali co dělat v případě nouzového přistání na vodu. Požadavky byly vysoké, museli jsme projít několika písemnými a praktickými testy. Každý den jsme měli výcvik od 8h ráno do 18h večer, poté jsme se často ještě museli učit. Výcvik probíhal v Haikou a poté v Sanye – takže do toho ještě šílená vedra… Rozhodně jsem ráda, že to mám za sebou. Bylo to dlouhé a vysilující. Volných dní bylo opravdu málo. Navíc jsem přišla do úplně jiné kultury a byl to trochu šok. Chování lidí, prostředí, jídlo, do teď se snažím si na to zvyknout.

Pozitivní věc ale byla, že jsem na výcviku potkala svého přítele Alekse a kamarádky Lauru a Mariu. Ono se to pak zvládá lépe, když na to nejste sami.

Jak to vypadá se složením posádek, jsi v této společnosti jediná z České republiky/Slovenska?

Byla jsem v této společnosti první z ČR/SR. Kolegyně z ČR Káťa nastoupila cca o měsíc později, nedávno začala létat Lenka ze SR a ještě tu jsou Bára a Markéta (SR, ČR), které nyní myslím dokončují výcvik. To je zatím z naší lokality všecko. Posádky jsou na 90% čínské, na cizince si ještě stále společnost zvyká, ale vzhledem k stále rostoucímu počtu mezinárodních destinací počet cizinců ve společnosti roste. Angličtina u kolegů Číňanů zpravidla není úplně nejlepší, další jazyky jsou samozřejmě výhodou…

Můžeš nám popsat jak se o vás společnost stará. Jaké máte třeba výhody, ubytování atd.?

Během výcviku v Haikou jsme měli ubytování v 5* hotelovém resortu na pláži, v Sanye hezky zařízené apartmány, po výcviku na ubytovně- což už nebylo tak super. Pokud si najdeme vlastní bydlení, společnost nám přispívá na ubytování (mně to pokryje nájem a ještě mi dost zbyde, bydlím s přítelem a kamarádkou) a na dopravu. Pokud létáme měsíčně nad 80hodin, dostaneme finanční bonus. Za každý den na pobytu v zahraničí taktéž. V lednu jsme dostali vysoké odměny za předchozí rok. Příspěvek na údržbu uniforem, k narozeninám, ke dni žen… V této oblasti si opravdu nemohu stěžovat, pokud bych zůstala v ČR, tak na takové částky nedosáhnu. Jinak se snaží společnost dělat vše pro to, abychom byli spokojeni. Nemáme smlouvu stejnou jako čínské posádky, ti mají zcela jiné podmínky (ubytování apod.).

Jaký je život v Číně a na co bylo nejtěžší si zvyknout?

Je to opravdu obrovský rozdíl, čínská kultura a to, na co jsem byla zvyklá. Lidé mi chováním někdy přijdou spousty let pozadu, pouze u mladších a lidí, co mají možnost např. pracovně cestovat, či přijít do styku s jinou kulturou, jsou vidět pozitivní pokroky. Pokud to vezmu z letadla, tak lidé často neodpoví na pozdrav / neprosí / nepoděkují. Většina neumí anglicky – neměla jsem jinou možnost, než se základní věci pro fungování v letadle naučit v čínštině (přesto mám kolikrát problém s jejich různou výslovností). Horkou vodu naprosto zbožňují, pijí ji pořád. Občas neví, jak se používá toaleta a stoupají si na toaletní mísu. Kašlání a všelijaké chrchlání, krkání, plivání…ano, někdy také běžné. I když od té doby, co pracuji v business class, už tolik netrpím, lidé se z 90% chovají lépe :-)) Číňani na mě koukají jak na svatý obrázek, kolikrát si myslím, že vidí cizince poprvé v životě. Většinou mi lichotí a jsou nadšení i z mých pár čínských slovíček.Doprava v Pekingu, pokud jedete autem, převážně cca od 16-21hod., je to peklo. Já naštěstí bydlím daleko od centra, abych to měla blízko na letiště, ale i tak je to tu občas dost zacpané. Jídlo, ano, to je také další nezvyk. Některé  velmi mastné, jiné zas hodně pálivé, maso s kostmi,  nudle / rýže… Naštěstí jsou tu i běžné “western” restaurace, tak to nemusím moc řešit.

Hainan létá téměř do 100 destinací, mimochodem jednou z nich je i Praha. Jak často dostáváš tuto linku?

Jsem opravdu šťastná, že tuto linku máme a mohu se dostat domů v rámci práce. Většinou je to tak jednou měsíčně, kolikrát to bylo i častěji. Je vždy fajn slyšet v letadle češtinu. Cestující bývají často překvapeni “jeeee, česká letuška!” a rádi se mnou popovídají ohledně mé práce.

Máte vůbec jako letušky čas si užít destinace do kterých pravidelně létáte? Do které nejzajímavější destinace si doposud letěla?

Pokud se jedná o mezinárodní lety, které létám z 95%, času máme rozhodně dost. 24h je minimum, většinou je to delší. Například i ta Praha, když přiletím v pátek kolem 5h ráno, odletím až v pondělí ve 13h, což je pro návštěvu domova ideální. Zpravidla jsou to ty dva celé dny. Já zatím létám jen Airbusem A330, který těch destinací nelétá tolik, ale líbilo se mi v Melbourne. Výcvik na Boeing 787, který létá do USA, mě čeká v polovině dubna. Těším se, až se podívám do Kanady. Létám od konce září 2016, takže destinace, které jsem navštívila, stále přibývají.

Pokud zrovna nelétáš, jak trávíš své volno?

Užívám si svou postel, přítele, kamarádky, zajdeme na dobré jídlo, do fitka, uklízím… zkrátka takové ty věci, na které není moc čas. Doma jsem ráno spala max. do 9h ráno a teď jsem schopna vstávat až po poledni. Odpočinek je vážně potřeba, tak kvůli tomu ale nemám moc výčitek :-))

Vzhledem k tomu, že čínští cestující jsou dost specifičtí, máš nějaké kuriózní zážitek z paluby letadla?

Něco málo jsem zmínila už výše, ale zatím mě nic extra kuriózního nepotkalo. Navenek musím působit neustále v klidu, usmívat se, být trpělivá, ale někdy mám pocit, že vylétnu z kůže.Během servisu cestujícímu vyjmenuji, co má na výběr k snídani: “Dnes jsme si připravili nudle s vepřovým masem a omeletu s bramborami, co si vyberete?” …”Rýži! Nemáte rýži?!!!”…Raději jsem, když let probíhá v klidu a nic speciálního mě nepotká. Snažím se i ty stresující chvíle brát pozitivně, lidé z letadla vystoupí a už je neuvidím. Posádky se mění a pokud mi někdo není sympatický, či se opravdu chová příšerně, prostě to vydržím a těším se na přistání. V každé práci člověk někdy narazí na nepříjemný kolektiv.

Na jaké letadla máš typovky a které je tvoje oblíbené z vaší flotily?

Jak jsem psala výše, Boeing 737 je základ, ale tím jsem u této společnosti letěla své dva první lety. Od té doby létám Airbusem A330, verzí 300 a 200 (tu mám nejraději, má méně míst v business class, hehe). V dubnu mě čeká krátký výcvik na Boeing 787-800/900.

Hainan Airlines patří mezi 8 nejlépe hodnocených společností na světě a může se chlubit 5* od agentury Skytrax. Čím si to vysvětluješ, že čínská společnost se může rovnat s takovými společnostmi jako Etihad Airways, Qatar Airways, All Nippon Airways a další?

Posádky jsou opravdu disciplinované a je kladen důraz i na malinké detaily. Servis v economy mi přijde super, v business class na mezinárodním letu si myslím, že ta úroveň je opravdu vysoká. Kvalita jídla, důraz na čistotu, pohodlí, zábava (velký výběr filmů, hudby, hry), přístup posádky. Nevidím důvod, proč by se čínská posádka nemohla rovnat společnostem jako je Etihad, Qatar a další. Zrovna v těchto dnech se mají konat Skytrax lety, jsem zvědavá, jak si tentokrát povedeme.

Dálkové lety přinašejí jednu nepříjemnost, tzv. pásmovou nemoc nebo také jetlag. Máš nějaké tipy a triky, jak s tím bojovat?

Časový posun je peklo. Dlouhý mezinárodní let taktéž. Nejlepší řešení je postel a spát. Když jsem unavená, snažím se poslouchat svoje tělo a když si řekne, nebudu se přetahovat. Jasně, kolikrát po 11h dlouhém letu mi stačí sprcha, hotelová snídaně a mohu fungovat a vyrazit prozkoumat destinaci. Ale většinou to chce alespoň ty 3-4hoďky spánku, abych se trochu srovnala. Poslední měsíc mám problémy se spánkem více, než obvykle. Někdy prostě v noci nemohu spát a stává se mi to jak na potvoru před letem, kdy bych měla odpočívat. V Evropě se budím kolem 4-5.hod. ranní a pak mám problém znovu usnout. Je to boj, ale tohle je zkrátka součást této práce. Přináší spoustu výhod, krásných zážitků, ale také neustálou únavu.

Díky moc za tvůj čas a přeji mnoho šťastných letů.

Pokud chcete Irys sledovat i nadále, níže uvádím její webstránky, FB a instagram.

webstránky (ZDE)

instagram (ZDE)

 facebook stránka (ZDE)