Poprvé do USA – Tipy a rady na cestu

Takže asi po roce přemlouvání, jsem se rozhodl tenhle článek dokončit. Řekneme si plno důležitých a zajímavých věcí, které nás budou čekat před cestou do USA. Článek není určen jen pro lidi kteří letí do USA poprvé, ale i pro vracející se cestovatele.

LETENKY a ESTA

Takže se do toho pustíme. První dvě nejdůležitější věci jsou LETENKY a ESTA (Elektronický systém cestovního povolení, nahradil víza).

Tady je první otázka, zažádat si nejprve o ESTA a pak teprve kupovat letenky nebo je to jedno? Nikdy jsem toto neřešil. Jsem si vědom, že jsem nikdy neudělal v USA žádnej průser, neznám osobně nikoho komu by ESTu zamítli, takže většinou jsem kupoval letenky a pak teprve ESTu.

Doporučil bych postup následující. Pokud se na internetu objeví nějakej error fare nebo extra levný letenky do USA, tak bych koupil letenky dokud jsou a ESTu řešil potom. Ale pokud se jedná o nějaký akční tarif, který má životnost pár dní, tak si v klidu vyřiďte ESTu a pak kupte letenku.

  • často kladená otázka: Je potřeba zadávat při koupi letenky pas nebo nevím číslo pasu a chce to po mně vyplnit? Není nutné zadávat pas, pokud vás to dále nepustí, pas si vymyslet. Lze změnit.

Vyřízení ESTy trvá většinou pár minut (občas se stane že to trvá i pár hodin). Doporučeno je o ESTu žádat nejpozději 72 hodin před cestou, ale už jsem viděl i případ kdy to člověk stíhal i na letišti a měl štěstí. A co budete k vyřízení ESTy potřebovat:

  • platný cestovní pas
  • vyplnit formulář na této stránce https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
  • je potřeba vyplnit údaje o vás, o pasu, údaje o práci, například adresa pobytu v usa je jen dobrovolný údaj
  • po vyplnění zaplatit za ESTu 14 USD (ESTA je poté platná 2 roky nebo do vypršení platností CP, pokud se tak stane dříve)

Potvrzení o získání ESTA, si ze stránky vytiskněte a vezměte si sebou na letiště. I když oni si to najdou podle pasu v PC a nikdy to nebylo potřeba, tak nevíte na koho narazíte.

ZAVAZADLA

Při cestování do USA je to se zavazadly trošku složitější. Ukážeme si to na příkladu. Máme níže uvedené letenky z Prahy do Atlanty, s přestupem v Berlíně a Chicagu. Vaše zavazadlo odbavíte v Praze na check-inu, dostanete tam baggage tag až do Atlanty, ale obsluha by vás měla informovat, že při přestupu v Chicagu si budete muset zavazadlo vyzvednout a přeložit.

Takže zavazadlo vám v Berlíně přeloží automaticky, tam se nemusíte starat. Po příletu do USA, u níže uvedených letenek konkrétně do Chicaga, projdete imigrační kontrolou, za ní si vyzvednete zavazadlo, projdete se zavazadlem přes celní kontrolu a za celní kontrolou odevzdáte vaše zavazadlo na příslušný pás a vaše zavazadlo bude pokračovat do Atlanty. (Kde přesně zavazadlo odevzdat, je přesně značené, takže nemusíte mít strach že to nenajdete).

Na cestě zpět se nemusíte starat a tato starost odpadá, vaše zavazadlo bude automaticky přeloženo na všech letištích.

PŘED NÁSTUPEM NA PALUBU LETADLA

Před nástupem do letadla, dost často probíhá bezpečnostní kontrola ve formě pokládání otázek. V Praze (jenom jeden dopravce lítá přímo do USA a to Delta Airlines do New Yorku) většinou tato kontrola probíhala/probíhá při příchodu na check-in, ale pokud například letíte s přestupem v Amsterdamu, Paříži a podobně, tak tato kontrola probíhá před nástupem v gatu. Občas na některých letištích bývají dost otravný.

Tento způsob kontroly většinou praktikují americké letecké společnosti, takže pokud poletíte s evropskou leteckou společností, tak pravděpodobně nic takového nezažijete.

NA PALUBĚ LETADLA

Před přistáním na letišti v USA, vám letušky/stewardi rozdají formulář celní deklarace, který je nutné vyplnit. Ten pak odevzdáte celníkům. Občas se stane že žádný formulář nedostanete nebo ho zapomenete odevzdat, tak svět se nezboří (taky se mi to už podařilo).

PO PŘÍLETU DO USA

Potom, co přiletíte na první letiště v USA, absolvujete imigrační kontrolu. A ten průběh vypadá tak nějak furt dokola stejně. Buď je úředník znuděnej, vezme pas, přísně si vás prohlídne, prolustruje v PC, dá razítko a můžete jít. A nebo se vás začne vyptávat na otázky typu, jak dlouho tam budete, kde budete bydlet, jaké máte plány, kdy se vracíte domů, máte zpáteční letenku, co děláte za práci a podobně. No a pokud budete nejistí, tak se začne vyptávat víc. Ale většinou stačí popravdě odpovědět na tyto otázky, popřeje vám pěknej pobyt v USA a můžete jít.

Určitě je mít dobrý připravenou adresu a název hotelu, kempu, známých, kde budete bydlet (alespoň na první noc).

Jinak na imigračním si vás úředník vyfotí a odevzdáte otisky prstů.

Pokud už jste v USA alespoň jednou byli od roku 2008, tak můžete využít i automatický kiosek na kontrolu pasu a ušetřit si trošku času. Tyto kiosky se nachází na několika vybraných letištích (seznam zde). Na tomto kiosku vyplníte několik údajů, zodpovíte na pár otázek, můžete zde vyplnit i celní deklaraci (pak nebude potřeba vyplňovat výše zmíněný papírový formulář). Potom co vše uděláte, automat vám vytiskne potvrzení se kterým půjdete za úředníkem, který to zkontroluje a vpustí vás do USA.

UPOZORNĚNÍ

Pokud jste navštívili od 1. března 2011, jednu z níže uvedených zemí, nemůžete žádat o ESTu, ale musíte si zažádat o normální vízum na ambasádě, které je několikanásobně dražší.

Jedná se o země: Írán, Irák, Sudán a Sýrie

TIP. Nepamatujete si kolikrát jste už v USA byli, tady si můžete zjistit podrobnosti vašich návštěv (zde).