Error Fare, co to vlastně je?

Sdílej s přáteli
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Koukám, že na happyfly úplně chybí vysvětlení pojmu Error Fare, tak si to teď vysvětlíme. Projdeme si jak takový error fare vůbec vzniká a řekneme si pár bodů jak se chovat při nákupu a zveřejnění takové nabídky.

První bod patří určitě tématu, kde vůbec takový error fare vzniká.

  • Vznik u letecké společnosti – Pokud vznikne chyba u letecké společnosti, tak se tyhle špatně naceněné letenky dostanou jak do GDS (Globálního distribučního systému), tak pak i k samotným prodejcům letenek
    Chyba u Alitalie, kdy nahráli do systému letenky z Budapešti do Soulu a zpět Mnichova za 4.759 Kč (zde)
  • Chyba vznikne při nahrávání u GDS, pak se tato chyba dostane také k prodejcům letenek
  • Poslední možnost vzniku je, když chyba vznikne u samotného prodejce (tuto cenu u letecké společnost ani v GDS tedy nenajdete)
    Příklad takové chyby u prodejce, může být nedávná chyba edreams, který prodával letenky z Vídně do Bombaje za 4.270 Kč (Letenky ZDE). Letenky byly bez problému proletěny.
    Tímto zdravím i cestovatelského poloboha, který na jedné nejmenované stránce tvrdí že tyhle letenky nemají šanci projít a nadává webům kteří je zveřejňují 😉

Dalším bodem je vysvětlení, jak taková chyba vůbec může vzniknout. Někdy se také spekuluje, že některé chyby jsou tzv. úmyslné. Co je na tom pravdy, nevím.

  • První vznik chyby je určitě překlep. Zaměstnanec při vyplňování se překlepne v desetinné čárce, v nule a na světě je error.
  • Za druhé to může být chyba v převodu měn. Ceny za letenky musí být často převedeny do jiných měn a při tomto procesu může nastat chyba.
  • Chyba systému při skladbě ceny za letenku. Letenka se skládá z několik položek (palivový příplatek, letištní poplatky a další) a občas se stává, že vypadne z této ceny palivový příplatek, což ve většině případech dělá podstatnou část ceny letenky.
  • A za čtvrté je to už výše zmíněná “úmyslná chyba”. A proč? Pomůže to marketingu, zanesení do vyhledávačů atd.
  • A vzpomněl jsem si na poslední možnost. Když nějaká letecká společnost pořádá akci s nějakým promocodem, který se dá snadno zneužít.

Tak to by bylo asi tak všechno k tomu, jak vznikají Error fare.

Teď si řekneme, co dělat, když nějaký takovýto error fare nalezneme a chceme ho zakoupit. Uvedené body jsou vyvozené z vlastní zkušenosti, takže to neberte, že to je pravidlo a musí to tak být ve všech případech.

  1. Pokud se jedná opravdu o velkou chybu jako třeba letenka do New Yorku za 1.500, Dubai s Emirates za 700 Kč, kupujte letenku bez rozmýšlení ihned, tato nabídka může mít životnost i pouhých 10-20 minut. Pokud se jedná o ostatní případy, na rozmýšlení nemáte také moc času. Životnost takovýchto chyb může být v řádu desítek minut až hodin, nepočítejte s tím, že tato chyba bude ještě druhý den k mání.
  2. Druhé pravidlo, vždy takovéto letenky plaťte kartou. Na převod nebo platbu na pobočce zapomeňte (takových co chtěli ušetřit za poplatek za platbu kartou už bylo). Pokud zaplatíte kartou, peníze se autorizují na kartě během chvíle a letenka bude moci být vystavena krátce po platbě.
  3. Nikdy! nevolejte do letecké společnosti nebo prodejci. Snad byste nechtěli upozornit na chybu.
  4. Vyčkejte na email od letecké společnosti nebo prodejce. Po pár minutách s největší pravděpodobností dostanete e-tickety (email, kde budou uvedená čísla letenek/eticket number, itinerář a PNR kod se kterým se budete moci přihlásit ke správě vašich letenek).Ano u tohoto bodu se zastavíme. Plno stránek o letenkách, které vedou s prominutím dovolenkáři co byli párkrát letadlem v Chorvatsku a jednou ve Španělsku, vám budou tvrdit že vlastně v tomhle kroku máte vyhráno. Pokud dostanete etickety, letíte.

    Tohle není pravda. Letecká společnost vám může zrušit letenky i po tom co vám pošle e-tickety, nebo i potom, co už vám strhne peníze a uběhne od zakoupení 5-6 dnů. Ano, můžete se hádat že byla uzavřená mezi vámi a němi smlouva a že to nesmí zrušit, ale s úspěchem nepočítejte. Berte to jako sport, vyjde nebo nevyjde 😉Mně se tohle stalo už asi 6x, držel jsem v ruce etickety, v některých případech jsem měl i stržené peníze a bohužel, email, kvůli blabla bla rušíme tyto letenky.

     

  5. Poté co dostanete etickety vám nezbývá nic jiného, než čekat. Můžete si rezervovat například hotel, ale jedině se stornem ZDARMA. Na otázku “Jak dlouho bych měl/a čekat?” je těžký odpovědět, ale já bych doporučil 7 až 14 dní.

Posledním bodem je, co dělat pokud jsou letenky zrušené. V případě že jsou peníze v blokaci, tak se většinou ta blokace zruší a vaše peníze se uvolní. Pokud by se peníze strhli, letecká společnost/prodejce by vás měl kontaktovat, že peníze posílá zpět. Pokud tak neučiní, kontaktovat společnost nebo prodejce. Jestli se nedočkáte odpovědi nebo se společnost/prodejce bude nějak vymlouvat, řešit to rázným způsobem a to “Reklamací karetní transakce” u vaší banky. Musím říct, že v mém případě tato služba funguje výborně.